Ga naar de inhoud

Toepassen

Wat is het?

De naam zegt het al: hier vind je wetenschappelijke kennis die je kunt toepassen in jouw onderwijspraktijk. Grote hoeveelheden kennis uit onderzoek zijn voor jou op gestructureerde wijze bij elkaar gehaald en vertaald naar praktisch toepasbare inzichten. Zo kun je nagaan welke aanpak passend is bij jouw onderwijspraktijk. En krijg je handvatten om hier mee aan de slag te gaan. 

Hoe gebruik je het?

Kennis moet zo makkelijk mogelijk te gebruiken zijn. Dat is het doel van de verschillende praktijkkaarten en toolkits op deze site. Je vindt het complete aanbod bij ‘Aan de slag’. Hieronder wordt uitgelegd hoe je je weg vindt in deze verzameling van praktisch toepasbare handleidingen. Behoefte aan meer begeleiding? Kijk dan bij de trainingen.

Hoe kies ik een aanpak?

Kiezen voor de beste aanpak begint met cruciale vragen als ‘Welk probleem proberen we te tackelen?’ en ‘Wat zou de ideale uitkomst van de interventie zijn?’ Hoe je dit goed aanpakt, lees je in de praktijkkaarten Probleemverkenning en doelstelling en Kiezen van een passende aanpak.

Stel dat je het taalonderwijs op school wilt verbeteren, waar begin je dan met zoeken? De stappen hieronder helpen je om de weg te vinden in de kennis die we voor je hebben verzameld.

Toolkits

Bekijk het aanbod

Publicaties zoals toolkits zijn gebaseerd op literatuuronderzoek, en presenteren relevante inzichten rondom een bepaald thema. Een toolkit geeft een overzicht van de verschillende soorten aanpakken die je in jouw school zou kunnen gebruiken. 

 

Andere kennisbronnen

Bekijk het aanbod

Er zijn talloze andere nationale en internationale kennisbronnen die je kunt gebruiken om nog veel meer informatie en kennis over onderwijsthema’s en -interventies vinden. Wij hebben de belangrijkste op het gebied van de basisvaardigheden en gedrag & ontwikkeling geselecteerd.

 

Praktijkkaarten

Bekijk het aanbod

Praktijkkaarten zijn gebaseerd op literatuuronderzoek, en presenteren praktische handvatten rondom een bepaald thema. Een praktijkkaart laat bijvoorbeeld zien hoe je een specifieke aanpak in het klaslokaal toepast of presenteert de stappen die je helpen om het onderwijs evidence-informed te verbeteren. 

Er is een onuitputtelijke schat aan wetenschappelijke kennis waar het onderwijs heel veel baat bij kan hebben. Datzelfde geldt voor de jarenlange ervaring en kennis van leraren en schoolleiders. Evidence-informed onderwijs brengt die twee werelden samen en zorgt dat alle beschikbare kennis optimaal benut wordt. Met kwalitatief beter onderwijs als resultaat.

Tijana Prokic Breuer, onderzoeker en projectleider educationlab

Aan de slag

Toolkit

Verbeteren van rekenvaardigheden

Gericht op kinderen tussen de 7 en 14 jaar
Education Endowment Foundation (EEF)
Praktijkkaart

Concept Oriented Reading Instruction (CORI)

Gericht op leesvaardigheid
EducationLab