Ga naar de inhoud

Onderwijslabs

Wat is het?

Als je nieuwe kennis toepast in de onderwijspraktijk, is het goed om te weten wat deze aanpak oplevert. Het wordt interessant als dezelfde aanpak op meerdere plekken wordt uitgetest. In de onderwijslabs – het Taallab en het Lerarenlab – ontwikkelen onderzoekers en leraren samen nieuwe, effectieve aanpakken voor uitdagingen in de stad. 

Er zijn meer plekken in Amsterdam waar je samen met onderzoekers kunt werken aan mogelijke oplossingen voor uitdagingen in de onderwijspraktijk. Kijk ook eens bij de Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam (WOA) of het Kenniscentrum Ongelijkheid

Hoe doen we het?

In het Taallab ligt de focus op effectieve aanpakken die taalachterstanden tegengaan, terwijl in het Lerarenlab interventies op scholen worden uitgetest om leraren te behouden voor de klas. In het kader hieronder vind je de werkwijze in de onderwijslabs. 

Meer informatie over de diverse activiteiten binnen de labs is binnenkort te vinden bij EducationLab. Houd de agenda in de gaten om deel te kunnen nemen aan ‘labdagen’. 

Hoe werken we in de onderwijslabs?

In de onderwijslabs werken we volgens een helder stappenplan. We volgen de vijf stappen van het 5D-model.

ONA Kenniscreatie Detect
ONA Kenniscreatie Diagnose
ONA Kenniscreatie Design
ONA Kenniscreatie Decide
ONA Kenniscreatie Determine

Leraren verkennen samen met onderzoekers  het probleem.

Op basis van literatuurstudie, data-analyse en simulatiemodellen stellen leraren en onderzoekers een diagnose.

De onderzoekers en leraren formuleren kansrijke interventies. Deze worden vervolgens in de vorm van pilots in de onderwijspraktijk uitgevoerd.

De interventies worden op verschillende scholen getoetst. Nadien worden zowel de effectiviteit van de interventies als het proces zorgvuldig geëvalueerd, en bepalen leraren en onderzoekers gezamenlijk of de interventie kansrijk is. 

 

In de laatste stap besluiten leraren en onderzoekers of, en hoe de interventie succesvol opgeschaald kan worden.

Data is hét sturingsmiddel in de school. We moeten het gebruiken om het onderwijs blijvend te verbeteren en deze informatie ook met andere scholen delen.

leraar ona-onderzoeksschool

Meer lezen

Artikel

De data in!

Door Mirte Dikmans (EducationLab-UM)
Artikel

ONA-onderzoeksschool aan het woord

Door Annette van Merwe (gemeente Amsterdam)