Ga naar de inhoud
Interview

‘Ik weet zeker dat de bevlogenheid van mijn team aanstekelijk werkt’

Rekenonderwijs Pro Rege

Pascal Riet, schoolleider Pro Rege over de Training Evidence-informed werken in de praktijk

“Je onderwijskwaliteit verbeteren op basis van de ONA-filosofie is écht een investering in je school, zowel voor de verbetering van je onderwijskwaliteit als de professionalisering van je team. En de ideale manier om kennis te maken met deze aanpak en je te laten inspireren, is onze training te volgen. De bevlogenheid van mijn team werkt aanstekelijk, daar ben ik van overtuigd”.

Aan het woord is Pascal Riet, directeur van Basisschool Pro Rege, een van de vier ONA-scholen. Deze vier scholen zijn de ‘voorlopers’ binnen het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam. Pro Rege heeft afgelopen schooljaar zelf de ONA-werkwijze ingezet bij het verbeteren van het rekenonderwijs. En inmiddels hebben ze zoveel kennis en ervaringen opgedaan, dat ze andere scholen hiermee óók op weg helpen. Pascal geeft ons graag alvast een inkijkje in de training: “We willen vooral laten zien dat deze aanpak werkt. En niet alleen de kwaliteit van je onderwijs verbetert, ook leraren kunnen echt groeien in hun vak.”

We kwamen er zelf achter dat onze werkwijze echt contraproductief werkte. En dat hadden we zonder deze aanpak volgens het 5D- model echt nooit ontdekt of veranderd, omdat we dáchten dat we het juiste deden.

Vakmanschap terug bij de leraar
“We worden letterlijk platgegooid met ‘binden en boeien’ van leraren. Ook onze school heeft te maken met het lerarentekort. En tóch is het ons gelukt om leraren vrij te roosteren om in de data te duiken, onderzoek te doen en onderling intensief te overleggen over vervolgstappen. Dat zijn soms moeilijke keuzes, maar het is ook een investering in je school waar leerlingen uiteindelijk van meeprofiteren. Dit betaalt zich bij ons ook al uit; de professionaliteit is enorm gegroeid. Leraren zijn weer trots op hun vak en staan zelfverzekerd en gemotiveerd voor de klas. En dat vertelt zich zelfs al rond, bijvoorbeeld onder LIO-stagiaires.”

Zelf professionaliseren
“Door zelf onderzoek te doen en met verbeteringen aan de slag te gaan, ontwikkel je nieuwe kennis binnen je team en ben je niet meer afhankelijk van een externe partij. Wij werken zelf met kleine ontwikkelteams, die regelmatig terugkoppelen aan de rest van het team. En natuurlijk kan of wil niet iedereen in zo’n ontwikkelteam, en ook dat is prima. Want zo kun je de bovenschoolse taken verdelen en rekening houden met individuele wensen en verschillen.”

Onderwijspraktijk én wetenschap
“Weet je wat ik zo mooi vind aan het ONA-gedachtegoed? De samenwerking tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Je kunt in het onderwijs niet 100% evidence-based werken. Maar je gaat aan de hand van het 5D-model onderzoeken wat er wél kan en werkt voor jouw school. Tijdens onze training komt ook een van de grondleggers van het 5D-model een mini-college geven. Je leert hoe je op gestructureerde wijze aan duurzame onderwijsontwikkeling kunt werken aan de hand van dit model. En wij vullen dat aan het kennis en ervaringen uit de praktijk.”

“We kwamen er zelf bijvoorbeeld achter dat onze werkwijze echt contraproductief werkte. En dat hadden we zonder deze aanpak volgens het 5D- model echt nooit ontdekt of veranderd, omdat we dáchten dat we het juiste deden. Waarbij ik ook meteen wil zeggen dat we je geen ‘quick-fix’ bieden. Maar juist die gedegen aanpak maakt dat je onderbouwde en structurele verbeteringen kunt doorvoeren. En wij zijn ook tegen moeilijkheden aangelopen en ook die delen we graag met collega’s. Dan hoeven ze dezelfde fout in ieder geval niet meer te maken.”

Kom inspiratie opdoen
“Wat ik nog wil zeggen tegen Amsterdamse onderwijscollega’s? Dat ze gewoon naar onze training moeten komen, liefst met brede vertegenwoordiging van de school. Maak in één middag kennis met het model, leer van onze ervaringen en laat je inspireren! En natuurlijk moet je dan vervolgens zelf als school de afweging maken: Past dit bij onze school? Wegen de kosten op tegen de baten? Is dit een goed moment? Maar verdiep je op z’n minst in de mogelijkheden die het Onderwijskennis Netwerk Amsterdam je biedt. Wij staan klaar om jullie te inspireren en op weg te helpen!”

De training ‘Evidence informed werken in de praktijk’ vindt plaats op 6 maart, 17 april en 15 mei 2024, telkens van 13.00 tot 16.00u. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.