Word mentor en begeleid startende leerkrachten!

Ben je op zoek naar extra uitdaging en lijkt het je leuk om beginnende leerkrachten te begeleiden? Meld je dan nu aan als mentor en maak het verschil!
Achtergrond van het project
Bijna een kwart van de startende leraren in het basisonderwijs stopt binnen de eerste vijf jaar, met de hoogste uitval in de eerste twee jaar. Onderzoek laat zien dat het hebben van een mentor de kans op uitval vermindert en bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van startende leerkrachten. Toch is het voor veel scholen, vooral die met hoge lerarentekorten, lastig om voldoende tijd te vinden om hun starters goed te begeleiden.
Dit project, een samenwerking tussen het LerarenLab van Ontwikkelkracht, ONA, en de Onderwijsregio, biedt een oplossing door ervaren leerkrachten van scholen met minder lerarentekorten op te leiden tot mentor. Zij begeleiden startende leerkrachten op scholen met een hoog schoolgewicht gedurende hun eerste twee jaar in het onderwijs. Op dit moment zijn we op zoek naar enthousiaste leerkrachten die mentor willen worden.
Voor wie?
Herken jij jezelf in onderstaande punten? Meld je dan aan en ga met ons in gesprek:
- Je hebt minstens 7 jaar ervaring als groepsleerkracht.
- Je werkt momenteel op een school in Amsterdam (bijvoorbeeld als groepsleerkracht, intern begeleider, remedial teacher of schoolopleider) die minder last heeft van het lerarentekort.
- Je bent op zoek naar meer afwisseling of uitdaging naast het lesgeven.
- Je vindt het leuk om collega’s te begeleiden of dit lijkt je interessant om te leren.
Wat houdt het in?
- Je begeleidt twee startende leerkrachten op scholen in Amsterdam in de schooljaren 2025-2026 en 2026-2027.
- Je besteedt hier ongeveer een halve dag of hele per week aan
- De begeleiding bestaat uit tweewekelijkse gesprekken en maandelijkse observaties.
- Voorafgaand aan de begeleiding volg je een training van vier halve dagen over het begeleiden van startende leerkrachten. Deze vindt deels plaats vóór de start van de begeleiding (mei/juni 2025) en deels tijdens de begeleiding (september 2025 en januari 2026).
- Gedurende het traject zijn er intervisiemomenten waarbij mentoren samenkomen om ervaringen te delen en ondersteuning te krijgen. Daarnaast kun je altijd terecht bij het projectteam voor vragen en begeleiding.
- Omdat de aanpak wordt geëvalueerd, vragen we je driemaal gedurende het traject een vragenlijst in te vullen en deel te nemen aan een afsluitend gesprek met andere mentoren.
Praktische zaken
- De 0.1 of 0.2 fte voor het mentorschap kan worden gewerkt boven op je huidige werktijdfactor of in plaats van een halve dag lesgeven. Dit stem je af met je eigen school.
- Je spreekt samen met de startende leerkracht af op welke momenten de begeleiding plaatsvindt; dit kan flexibel worden ingedeeld en afgewisseld. Wel is belangrijk dat je ook tijdens lestijd beschikbaar bent voor observaties.
- Overleg met je school is noodzakelijk om te bepalen of deelname voor jou mogelijk is.
Wat levert het op?
- Je volgt een gratis training in het begeleiden van startende leerkrachten, wat je nieuwe kennis en vaardigheden oplevert die je in je verdere carrière kunt gebruiken.
- Je draagt bij aan de professionele groei van startende leerkrachten en helpt hen een sterke start in het onderwijs te maken.
- Door anderen te begeleiden, leer je ook meer over je eigen onderwijspraktijk en ontwikkel je jezelf als professional.
- Je helpt mee aan de samenwerking en solidariteit tussen scholen in Amsterdam.
- Een groot deel van je inzet voor het project wordt vergoed.
Vergoeding
Enthousiast geworden?
Meld je hier aan! Na je aanmelding gaan we met je in gesprek, zodat je aanvullende vragen kunt stellen en een weloverwogen beslissing kunt nemen.