Sluit je aan bij het RekenLab

Binnen het ONA-RekenLab kun jij – als Primor- onderzoek naar rekenonderwijs combineren met de praktijk!
Ben jij een kei in het geven van rekenlessen? Wil je verder bouwen aan goed rekenonderwijs binnen én buiten jouw school? ONA biedt leerkrachten in het Amsterdamse basisonderwijs de mogelijkheid om Primor op rekenen te worden. Ook word je onderdeel van het ONA RekenLab. Met jouw project verbeter je je eigen rekenonderwijs en dat van je school. En die expertise deel je vervolgens weer met de rest van de stad. Zo werken we samen aan beter rekenonderwijs voor alle Amsterdamse kinderen!
Wat is het ONA RekenLab?
ONA is een netwerk van Amsterdamse scholen en leraren die werken aan onderwijsverbetering op basis van wetenschappelijke inzichten. Een nieuw onderdeel van ONA is het RekenLab. Hierin werken leerkrachten en wetenschappers samen aan beter rekenonderwijs. Vanuit het lab doen we een aantal grote studies naar wat werkt en wat niet, maar er is ook veel ruimte voor eigen projecten van leerkrachten. Die ruimte wordt ingevuld door Primoren.
Wat is een Primor?
Primoren zijn leraren die praktijkonderzoek doen in hun eigen school. Het zijn leerkrachten die het onderwijs in hun school (en breder) willen verbeteren met behulp van evidence-informed, praktijkgericht onderzoek. Ze werken vanuit een probleem of onderzoeksvraag aan concrete verbeteringen, zoals: hoe kun je leerlingen beter ondersteunen bij verhaaltjessommen of hoe zorg je voor een doorgaande leerlijn automatiseren. Vaak hebben Primoren een primoraat om zich heen: een kleine groep leerkrachten of ondersteuners die meehelpen met onderzoek en projecten of feedback kunnen geven, denk aan collega’s in de school of de rekencoördinator van andere scholen binnen het bestuur.
Meer over Primoraten vind je op de website van BAB (Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs) (https://www.bab.nl/wat-doen-wij-1/primoraten)
Wil jij deelnemen óf meer weten over het RekenLab en primor-traject, vul dan het interesseformulier in.
Wat houdt het primor-traject binnen ONA in?
Je kunt Primor worden op tal van onderwerpen, maar binnen ONA focussen we op rekenen. Op die manier kunnen ONA-primoren van elkaar leren en optimaal ondersteund worden. Nadat je je interesse kenbaar hebt gemaakt, gaan we uiteraard eerst met elkaar in gesprek. Wat houdt het traject in, past het bij jou? Natuurlijk betrekken we daar ook jouw schoolleider en bestuur bij. En vervolgens:
- In samenspraak met je schoolbestuur en schoolleiding besteed je van september 2025 t/m december 2026 een dag in de week (vrijdag) aan het Primor-traject.
- In het voorjaar van 2025 krijg je hulp bij het ontwikkelen van je onderzoeksplanproject op basis van je praktijkprobleem.
- Vanaf volgend schooljaar volg je twee keer per maand een training of bijeenkomst, afwisselend op de Vrije Universiteit en Hogeschool IPABO, waaronder masterclasses ‘Werken met het 5D model’.
- Je krijgt vakinhoudelijke en onderzoeksmatige coaching en opleiding van wetenschappelijk experts van de Vrije Universiteit en de IPABO.
- Je krijgt de kans om kennis en ervaring met collega’s uit de stad te delen en met Primoren van andere besturen door het hele land.
- Je bent onderdeel van het RekenLab, een thematisch netwerk rekenen binnen ONA, waarbij je met andere leraren werkt aan het verbeteren van het rekenonderwijs.
Wil jij deelnemen óf meer weten over dit RekenLab en primor-traject, vul dan het interesseformulier in, liefst zo snel mogelijk, maar uiterlijk 21 maart as.
Jouw onderzoeksvraag
Voor jou als primor is de eerste stap het formuleren van een onderzoeksvraag of -project om aan te pakken binnen het reken-wiskundeonderwijs van je school? Hieronder enkele voorbeelden:
- De meeste van onze leerlingen raken in de war van breuken. Hoe te zorgen dat ze die duurzaam begrijpen?
- Vanaf groep 5 zien we slechte rekenaars steeds verder achterlopen. Hoe kunnen we hen beter ondersteunen?
- Slechte en gemiddelde rekenaars houden we goed bezig in de les, maar goede rekenaars vervelen zich en groeien niet. Hoe kunnen we ook hen wat bieden?
- Hoe kunnen we de overgang van groep 2 naar groep 3 soepeler laten verlopen op rekengebied?
- Kinderen in hogere groepen vallen uit op klokkijken. Hoe kunnen we hiervoor in de lagere groepen een steviger fundament leggen?
- Hoe ondersteun ik mijn collega’s bij het differentiëren in de rekenles?
Wil jij deelnemen óf meer weten over het RekenLab en primor-traject, vul dan het interesseformulier in, liefst zo snel mogelijk, maar uiterlijk 21 maart as. Dan nemen we contact met jou op voor een gesprek.