Ga naar de inhoud
Artikel

Masterclass Hoge Verwachtingen

“Bewustwording”, “Een mooie combinatie van theorie én praktische handvatten” en “Hier wil ik met mijn team over verder praten!”

Een greep uit de positieve reacties na de masterclass Hoge Verwachtingen die prof. Christine Rubie-Davies (University of Auckland) op woensdag 19 april gaf aan collega’s van Innoord, ASKO en AMOS. Christine nam de 50 aanwezige leraren, IB-ers, schoolleiders en stafleden mee in het onderzoek naar hoge verwachtingen in het onderwijs. Zij combineerde haar verhaal over onderwijsonderzoek naar hoge verwachtingen met opdrachten voor de deelnemers en praktische handvatten. Dit leverde interactie tussen de deelnemers op en werkte bijzonder motiverend!

De potentie van kinderen écht zien, ze rijke en doelgerichte leermogelijkheden bieden en ze daardoor laten floreren, daar gaat het om

Prof. Christine Rubie-Davies

Leraren willen graag blijk geven van hoge verwachtingen voor alle leerlingen, maar het is vooral de vraag hoe je dat goed doet. Iedereen heeft immers(onbewust) bepaalde verwachtingen van de prestaties van een leerling op basis van zijn of haar sociaal-economische achtergrond bijvoorbeeld. Volgens Christine is het belangrijk om hoge verwachtingen te hebben die passend zijn bij de individuele prestaties van een kind en niet uit te gaan van eenzelfde lat voor iedereen. ‘De potentie van kinderen écht zien, ze rijke en doelgerichte leermogelijkheden bieden en ze daardoor laten floreren, daar gaat het om’, aldus Christine Rubie-Davies.

Na afloop van de Masterclass was er een gezamenlijke lunch waarin nader kennisgemaakt kon worden met elkaar. Innoord, ASKO en AMOS zijn zich ervan bewust dat er een gezamenlijke opdracht ligt om voor alle Amsterdamse leerlingen het best mogelijke onderwijs te bieden. Het samen optrekken om onze professionaliteit te vergroten, deed ons goed en smaakte naar meer!

Dank aan Academica voor de organisatie.