Hagar Beerends
Gedragskundige Passend Onderwijs/remedial teaching en Psycholoog (NIP) – WSV
Focus op rekenen in de middenbouw
Op de WSV leren we met en van elkaar; en werken we vanuit leerteams aan de verbetering van ons onderwijs. Het rekenen is dit schooljaar tot speerpunt gekozen en vanuit verschillende geledingen (schoolleiding, kwaliteitscoördinatoren en het leerteam rekenen) wordt daar stevig op ingezet. Met het onderzoek op onze eigen school, ondersteund/ begeleid vanuit het rekenprimoraat, verwachten we een extra slag te kunnen slaan.
De laatste jaren zien we bij ons op school dat een deel van de leerlingen in de groepen 5 en 6 gemiddeld lager scoort op LVS rekentoetsen, dan in de leerjaren daarvoor en daarna. Wij willen beter begrijpen hoe dat komt, welke factoren een rol spelen en wat er nodig is om een ononderbroken rekenontwikkeling te kunnen waarborgen. Doel van het onderzoek is te komen tot interventie waarmee leerlingen die in de middenbouw-periode achterop dreigen te raken, extra ondersteund kunnen worden (bijvoorbeeld door een vorm van pre-teaching). Deelname aan het ONA netwerk en Rekenlab, sluit goed aan bij de schoolambitie meer ‘evidence-informed’ te werken aan onderwijskwaliteit.