ADAPT
In dit project onderzoeken we de effectiviteit van de ADAPT-interventie: een programma dat zich richt op het verbeteren van de differentiatievaardigheden van leerkrachten in groep 3 t/m 8, specifiek op het gebied van rekenen. ADAPT gaat uit van vijf onderliggende principes die bij differentiatie een rol spelen: doelgericht werken, uitdagen van alle leerlingen, afstemmen van instructie en verwerking, voortdurende monitoring, en stimuleren van zelfregulatie bij leerlingen.
De centrale vraag die we beogen te beantwoorden is of ADAPT de rekenvaardigheden van leerlingen verhoogt. Daarbij onderzoeken we mechanismen die hieraan ten grondslag liggen, evenals de mate waarin effectiviteit bepaald wordt door implementatie-fideliteit en ervaringen van betrokkenen. We onderzoeken niet alleen de rol van verbeterde differentiatievaardigheden van leerkrachten als werkingsmechanisme, maar kijken ook naar vakinhoudelijke en vakdidactische kennis. Hiertoe implementeren we een Randomized Controlled Trial (RCT), waaraan 27 scholen (14 interventie – 13 controle) deelnemen.
Onderzoeksteam Vrije Universiteit Amsterdam
Anne de Bruijn
Debby ten Hove
Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam
Martijn Meeter
Sonja van Engen
IPABO
Michiel Veldhuis