Ga naar de inhoud

Rekenlab

Rekenlab werkt samen met scholen om het rekenonderwijs te versterken op basis van praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek. In verschillende projecten onderzoeken we wat écht werkt voor de rekenontwikkeling van leerlingen. Zo bouwt Rekenlab aan evidence-informed rekenonderwijs, waarin alle leerlingen de kans krijgen om wiskundig sterk te worden.

Projecten

ADAPT

In dit project onderzoeken we de effectiviteit van de ADAPT-interventie: een programma dat zich richt op het verbeteren van de differentiatievaardigheden van leerkrachten in groep 3 t/m 8, specifiek op het gebied van rekenen. ADAPT gaat uit van vijf onderliggende principes die bij differentiatie een rol spelen: doelgericht werken, uitdagen van alle leerlingen, afstemmen van instructie en verwerking, voortdurende monitoring, en stimuleren van zelfregulatie bij leerlingen.

De centrale vraag die we beogen te beantwoorden is of ADAPT de rekenvaardigheden van leerlingen verhoogt. Daarbij onderzoeken we mechanismen die hieraan ten grondslag liggen, evenals de mate waarin effectiviteit bepaald wordt door implementatie-fideliteit en ervaringen van betrokkenen. We onderzoeken niet alleen de rol van verbeterde differentiatievaardigheden van leerkrachten als werkingsmechanisme, maar kijken ook naar vakinhoudelijke en vakdidactische kennis. Hiertoe implementeren we een Randomized Controlled Trial (RCT), waaraan 27 scholen (14 interventie – 13 controle) deelnemen.

Onderzoeksteam Vrije Universiteit Amsterdam
Anne de Bruijn
Debby ten Hove
Anne Fleur Kortekaas-Rijlaarsdam
Martijn Meeter
Sonja van Engen

IPABO
Michiel Veldhuis

Rekensprint

We onderzoeken de effectiviteit van Rekensprint in groep 3 door middel van een Randomized Controlled Trial (RCT). Aan deze studie doen 43 scholen mee, waar op klasniveau in totaal 68 klassen worden gerandomiseerd. De doelstelling van Rekensprint is het bevorderen van het automatiseren van rekentaken. Vervolgens is de hypothese dat dit de algemene rekenvaardigheden van leerlingen verbetert. Rekensprint wordt nu al op verschillende Nederlandse basisscholen gebruikt vanaf groep 4.

De twee centrale onderzoeksvragen die we beantwoorden zijn als volgt. Ten eerste: “verbetert deelname aan Rekensprint in groep 3 de automatiseringsvaardigheden van leerlingen, gemeten door middel van de Bareka-toets?” Ten tweede: “verbetert deelname aan Rekensprint de algemene rekenvaardigheden van leerlingen aan het einde van groep 3, gemeten door middel van het leerlingvolgsysteem?”

Onderzoeksteam Vrije Universiteit Amsterdam
Dr. Melvin Vooren
Dr. Ilja Cornelisz
Prof. Dr. Martijn Meeter
Sonja van Engen, MSc

Onderzoeksteam Universiteit Maastricht
Dr. Tom Stolp
Prof. Dr. Carla Haelermans

Rekenprimoren

Binnen Rekenlab werken vier primoren aan praktijkonderzoek dat het rekenonderwijs in de onderbouw versterkt. Elk van hen onderzoekt in de eigen school een concrete onderzoeksvraag. Samen met hun primoraat vertalen zij inzichten uit onderzoek direct naar de klas, zodat leerlingen profiteren van oplossingen die in de praktijk écht werken.

Primor

Gijs Damen

Leerkracht – Pro Rege
Primor

Hagar Beerends

Gedragskundige Passend Onderwijs/remedial teaching en Psycholoog (NIP) – WSV
Primor

Maartje Rake

Leerkracht – De Visserschool
Primor

Mara van Westerlaak

Leerkracht & Coördinator onderbouw – De Amsterdamse Montessori School